eTolppa-latauslaitteet kiinteistön pihassa

Älykäs. Helppo. Ekologinen.

eTolppa-latauslaitteet kiinteistön pihassa, sähköauto ja eParking sovellus

eTolpan avulla voi hallinnoida sähköauton latausta helposti.

eTolppa on IGL-Technologies Oy:n kehittämä edistyksellinen latauslaiteteknologia. eTolpiksi kutsutaan latauslaitteita, jotka hyödyntävät tätä teknologiaa.

Älykäs eTolppa elää mukana kiireisessäkin arjessa, ja sähköauton voi ladata juuri silloin, kun se itselle parhaiten sopii. Sähköauton latauslaite kannattaakin sijoittaa sinne, missä aikaa vietetään. eTolpan etäohjaus onnistuu eParking-järjestelmällä sekä mobiilisovelluksella että selaimella.

Miksi älykäs eTolppa?

eTolppa-latauslaitteet kiinteistön pihassa, sähköauton lataukseen

eTolpan avulla säästyy sähköä ja rahaa, sillä käyttäjä voi ladata tai lämmittää juuri sen verran kuin tarvitsee.

eTolppa on helppokäyttöinen ja ekologinen ratkaisu auton lämmitykseen ja sähköauton lataukseen.

Etäohjattavuus takaa eTolpan helpon käytön: lämmityksiä ja latauksia voi hallinnoida vaikka kotisohvalta käsin.

Rekisteröitynyt käyttäjä voi pysäköidä mille tahansa eTolppa-paikalle ja käynnistää lämmityksen tai latauksen helposti mobiilisovelluksella.

Tutustu eTolppa-latauslaitteisiin

Älykästä latausta ympäri Suomen

Kaksi puhelinta näyttää eParking-mobiilisovelluksen: vasemmalla puolella karttanäkymä pysäköintipaikoista ja oikealla puolella sovelluksen tervetulonäyttö autolla ja tiedolla pysäköinnistä ja latauksesta.

Yksi järjestelmä, kaikki pysäköinti- ja latauspalvelut

Yrityksille

Lämmitys- ja latauspisteiden infra

Ajoneuvojen lämmitys

Pysäköinnin valvonta

Autoilijalle

Sähköauton lataus

Ajoneuvojen lämmitys

Pysäköinti

Suunnittelijalle

eTolppa on nykyaikainen ja kestävä ratkaisu kaiken kokoisiin pysäköintikohteisiin. Kaikki tuotteemme on valmistettu Suomessa ja suunniteltu kestämään vaativia käyttöolosuhteita.

Tutustu suunnittelijoille suunnattuun tietopakettiimme.
Autamme mielellämme suunnittelussa!

Vastaukset useimmin kysyttyihin kysymyksiin

  • Kyllä voi. Kehittämämme 3,6 kW:n suko-pistoke on suunniteltu sekä auton lämmitykseen että lataukseen. Myös tehokkaammat Type 2 -latatauslaitteemme ovat saatavilla suko-pistokkeellisina, jolloin näistä laitteista löytyvät molemmat vaihtoehdot. On kuitenkin tärkeää huomioida, että kaikista Type 2 -laitteista ei voi lämmittää autoa, joten varmista tämä valitessasi latauspistettä.

  • Suko-pistorasia riittää lataukseen useimmille käyttäjille, etenkin jos auto on pysäköitynä pitkään, kuten yön yli. 

    Suomalainen autoilija ajaa keskimäärin 50 kilometriä päivässä. Tämän matkan tarvitseman energiamäärän saa helposti ladattua suko-pistokkeesta. Yhden yön aikana 3,6 kW:n suko-pistokkeesta voi ladata noin 150 kilometriä toimintamatkaa.

    Lisäksi monet autot, kuten suuri osa hybrideistä, käyttävät latauksessaan vain yksivaiheista sähköä. Tällöin tehokkaammasta kolmivaiheisesta latauslaitteesta ei välttämättä ole hyötyä.

  • Operointipalvelu mahdollistaa latauslaitteiden etähallinnan ja tarkan energiankulutuksen seurannan laite- ja käyttäjäkohtaisesti. eParking-palvelu on eTolppa-laitteille paras operointipalvelu. 

    Suko-latauslaitteiden käytössä operointipalvelu ei ole täysin välttämätön, sillä laitetta on mahdollista ohjata myös paikallisesti itse laitteesta. Tällöin laite toimii kaksi tuntia kerrallaan. Type 2 -pistokkeelliset latauslaitteet eivät toimi ilman operointipalvelua.

    Kiinteistö hankkii operointipalvelun kohteen kaikille eTolppa-latauslaitteille. Sopimus tehdään kiinteistön (esim. taloyhtiö) ja operoijan (IGL-Technologies Oy) välillä.

    Laitteet eivät kuitenkaan ole operaattoririippuvaisia, joten ne on tarvittaessa mahdollista siirtää toiselle operaattorille.

  • eTolppa-latauslaitteet sopivat käytettäviksi monenlaisissa ympäristöissä. Yleisimpiä kohteita ovat taloyhtiöt, yritysten pysäköintialueet, pysäköintihallit ja liityntäpysäköintialueet. Voit tutustua esimerkkikohteisiin referensseissämme.

  • Latauspisteitä ohjataan eParking-palvelussa. Voit käyttää palvelua kätevästi joko mobiilisovelluksella tai verkkoselaimella.

  • Voit rekisteröityä palveluun myös tietokoneella. Maksuvälineinä käyvät esimerkiksi pankkikortti, verkkopankki ja MobilePay. 

    Suko-laitteita voi käyttää myös ilman sovellusta manuaalisesti suoraan laitteesta, mikäli kiinteistö on sallinut tämän käyttömuodon.

  • Ei täydy. Yksi verkkoyhteys voi palvella jopa satoja eTolppia. Kulutustiedot mitataan pistokekohtaisesti ja toimitetaan eParking-pilvipalveluun langattomasti eParking Gateway-yhteyslaitteen kautta. Gateway-laitteeseen tarvitaan internetyhteys, joka voidaan toteuttaa SIM-kortilla tai Ethernet-kaapeloinnilla. Lue lisää teknologiasta suunnitteluohjeestamme.

  • eTolppa käyttää omaa langatonta OpenThread-mesh-verkkoa, jossa vain yksi yhteyslaite tarvitsee verkkoyhteyden. Tämä tekee asennuksesta ja kaapeloinnista edullisempaa ja helpompaa. eTolppa sopii erinomaisesti pitkäaikaispysäköinnin kohteisiin, kuten taloyhtiöihin.

    OCPP (Open Charge Point Protocol) -laitteet ovat itsenäisiä ja vaativat jokainen oman verkkoyhteyden (kaapelilla tai SIM-kortilla). Ne soveltuvat paremmin julkisiin kohteisiin, kuten kauppakeskuksiin, joissa vapaus valita palveluntarjoaja on tärkeää.

    Myös useita OCPP-latauslaitteita on mahdollista ohjata eParking-operointipalvelulla.

  • eTolppa-järjestelmässä on sisäänrakennettu kuormanhallinta. Dynaaminen kuormanhallinta varmistaa, etteivät kohteen käytössä oleva maksimisähkökapasiteetti tai vaihekohtaiset virtarajat ylity. Näin sähköautojen lataaminen ja autojen lämmittäminen on turvallista. Tämän ansiosta eTolppa-järjestelmä voidaan lähes aina asentaa olemassa olevaan sähkökaapelointiin. 

  • eTolppa-järjestelmän käyttöönotossa on aloituskustannuksia, jotka kattavat asennuksen, laiteinvestoinnit ja käyttöönoton. Nämä kustannukset vaihtelevat kohteen asennuksen vaikeusasteen, olemassa olevan infrastruktuurin ja halutun lataustehon mukaan. Voit tutustua referenssikohteidemme toteutusesimerkkeihin: 

    Lisäksi eParking-järjestelmän käytössä on juoksevia kuluja, jotka määräytyvät pistokemäärän ja valitun palvelutason perusteella. Kuukausikustannukset ovat tyypillisesti noin 1–5 euroa pistoketta kohden.

  • Sähkön hinnan päättää kiinteistö. Sähkön hinnan lisäksi voidaan periä kiinteä tapahtuma- tai kuukausikohtainen maksu. Lisäksi lataukselle ja lämmitykselle on mahdollista asettaa eri hinnat . Voit tutustua yhteen hinnoitteluesimerkkiin täällä.

  • Kiinteistö päättää lämmityssähkön hinnan. Se voi olla sama tai edullisempi kuin lataussähkön hinta, tai sähkö voidaan tarjota veloituksetta. Lataussähkö on aina käytettävissä, mutta lämmityksen voi eTolpassa käynnistää vain alle +5°C asteen lämpötiloissa. Voit tutustua yhteen hinnoitteluesimerkkiin täällä.

  • eTolpassa on mahdollista ottaa käyttöön ekoajastus, jolloin lämmitysaika määräytyy ulkolämpötilan mukaan.

    eTolpan ekoajastus toimii seuraavasti:

    • +5 °C – lämmitysaika 30 min

    • 0 °C – lämmitysaika 60 min

    • -5 °C – lämmitysaika 90 min

    • -10 °C – lämmitysaika 120 min

    • -15 °C – lämmitysaika 150 min

    Perinteinen lämmitystolppa ajastaa lämmityksen oletusarvoisestii aina kahdeksi tunniksi.kerrallaan Täten eTolpan ekoajastus on kustannustehokkaampi ja ympäristöystävällisempi ajastusmuoto.

Etkö löytänyt vastausta? Ota yhteyttä asiantuntijoihimme.

Haluatko kuulla lisää? Ota meihin yhteyttä!

ANTTI HIEKKANEN
Liiketoimintajohtaja, latauspalvelut
+358 40 8208840
antti.hiekkanen@igl.fi

Antti Hiekkanen

TEEMU MARKU
Myyntijohtaja

+358 40 7373267
teemu.marku@igl.fi

Teemu Marku

KIRSI SALOVAARA
Myyntipäällikkö, lataus- ja operointipalvelut

+358 50 347 5375
kirsi.salovaara@igl.fi

Kirsi Salovaara

TEPPO TIERANTA
Myyntipäällikkö, lataus- ja operointipalvelut

+358 50 470 2390
teppo.tieranta@igl.fi

Teppo Tieranta