Sähköautojen latausasema parkkihallissa

Ohjeita suunnittelijalle

Vinkkimme suunnitteluun

Haluamme edistää liikenteen sähköistymistä laadukkailla ratkaisuilla ja kestävillä tuotteilla. Tarjoamme sähkösuunnittelijoille kattavan paketin tuotteistamme suunnittelun tueksi.

01

Tutustu käyttäjiin

Selvitä eParking.fi-palvelun käyttäjien tarpeet. Millaiset ratkaisut toimisivat juuri heidän arkensa helpottamiseksi?

02

Tutustu autokantaan

Onko kohteessasi täyssähköautoja, ladattavia hybridejä vai joitakin muita? Käyttäjien autokanta määrittää paljon eTolppien suunnittelua.

03

Missä kohteesi sijaitsee

Tarvitsetko kohteeseesi sekä autojen lataus- että lämmityspalveluita? Eri kohteissa käyttäjillä on erilaisia tarpeita. Esimerkiksi taloyhtiöiden asukkaat hyötyvät myös lämmityspalveluista mutta ostoskeskuksen parkkihalleissa riittävät yleensä sähköauton latauspalvelut.

04

Lataavatko käyttäjät pitkään vai lyhyemmän ajan?

Meiltä löydät sopivan eTolpan jokaiseen lataustarpeeseen. Tutustu erilaisiin eTolppiin Lämmitystolpat-linkistä tai Suunnitteluohjeesta. Meiltä voit kysyä lisätietoa!

Lataa suunnitteluohje

Suunnitteluohje on tarkoitettu sähkösuunnittelijalle, rakennesuunnittelijalle ja arkkitehdille avuksi eTolppien ja eParking.fi-järjestelmän suunnitteluun pysäköintialueelle.

Voit ladata suunnitteluohjeen maksutta alla olevasta linkistä. Lisätietoa saat myyjiltämme.

Lataa suunnitteluohje (PDF)

Tarjoamme sähkösuunnittelijoille kattavan tietopaketin tuotteistamme suunnittelun tueksi.

Tilaa tarjoamamme tietopaketti suoraan sähköpostiisi!

Sähköautojen ja hybridien latausratkaisut voivat aiheuttaa päänvaivaa.

Olemme laatineet pohdintojen tueksi latausasemaoppaat suunnittelijoille ja taloyhtiöille. Latausasemaopas-sivulta löydät hyviä vinkkejä ja muistettavia asioita latausratkaisujen suunnitteluun ja toteutukseen niin taloyhtiöissä, työpaikoilla kuin muissakin kohteissa.

Latausasemaopas.fi
Mies pysäköintialueella, tuskastunut ilme

Vastaukset useimmin kysyttyihin kysymyksiin

  • Kyllä voi. Kehittämämme 3,6 kW:n suko-pistokkeemme on suunniteltu sekä auton lämmitykseen että lataukseen. Myös tehokkaammat Type 2 -latatauslaitteemme ovat saatavilla suko-pistokkeellisina, jolloin näistä laitteista löytyvät molemmat vaihtoehdot. On kuitenkin tärkeää huomioida, että kaikista Type 2 -laitteista ei voi lämmittää autoa, joten varmista tämä valitessasi latauspistettä.

  • Suko-pistorasia riittää useimmille käyttäjille, etenkin jos auto on pysäköitynä pitkään, kuten yön yli. 

    Suomalainen autoilija ajaa keskimäärin 50 kilometriä päivässä. Tämän matkan tarvitseman energiamäärän saa helposti ladattua suko-pistokkeesta. Yhden yön aikana 3,6 kW:n suko-pistokkeesta voi ladata noin 150 kilometriä lisää toimintamatkaa.

    Lisäksi monet autot, kuten suuri osa hybrideistä, käyttävät latauksessaan vain yksivaiheista sähköä. Tällöin tehokkaammasta kolmivaiheisesta latauslaitteesta ei välttämättä ole hyötyä.

  • Operointipalvelu mahdollistaa latauslaitteiden etähallinnan ja tarkan energiankulutuksen seurannan laite- ja käyttäjäkohtaisesti. eParking-palvelu on eTolppa-laitteille paras operointipalvelu. 

    Suko-latauslaitteiden käytössä operointipalvelu ei ole täysin välttämätön, sillä laitetta on mahdollista ohjata myös paikallisesti itse laitteesta. Tällöin laite toimii vain kaksi tuntia kerrallaan. Type 2 -pistokkeelliset latauslaitteet eivät toimi ilman operointipalvelua.

    Kiinteistö hankkii operointipalvelun kohteen kaikille eTolppa-latauslaitteille. Sopimus tehdään kiinteistön (esim. taloyhtiö) ja operoijan (IGL-Technologies Oy) välillä.

    Laitteet eivät kuitenkaan ole operaattoririippuvaisia, joten ne on mahdollista siirtää tarvittaessa toiselle operaattorille.

  • eTolppa-latauslaitteet sopivat monenlaiseen ympäristöön. Yleisimpiä kohteita ovat taloyhtiöt, yritysten pysäköintialueet, pysäköintihallit ja liityntäpysäköintialueet. Voit tutustua esimerkkikohteisiin referensseissämme.

  • Latauspisteitä ohjataan eParking-palvelussa. Voit käyttää palvelua kätevästi joko mobiilisovelluksella tai verkkoselaimella.

  • Voit rekisteröityä palveluun myös tietokoneella. Maksuvälineinä käyvät esimerkiksi pankkikortti, verkkopankki ja MobilePay. 

    Suko-laitteita voi käyttää myös ilman sovellusta manuaalisesti suoraan laitteesta, mikäli kiinteistö on sallinut tämän käyttömuodon.

  • Ei tarvitse. Yksi verkkoyhteys voi palvella jopa satoja eTolppia. Kulutustiedot mitataan pistokekohtaisesti ja toimitetaan eParking-pilvipalveluun langattomasti eParking Gateway-yhteyslaitteen kautta. Gateway-laitteeseen tarvitaan internetyhteys, joka voidaan toteuttaa SIM-kortilla tai Ethernet-kaapeloinnilla. Lue lisää teknologiasta suunnitteluohjeestamme.

  • eTolppa käyttää omaa langatonta OpenThread-mesh-verkkoa, jossa vain yksi yhteyslaite tarvitsee verkkoyhteyden. Tämä tekee asennuksesta ja kaapeloinnista edullisempaa ja helpompaa. Se sopii erinomaisesti pitkäaikaispysäköinnin kohteisiin, kuten taloyhtiöihin.

    OCPP (Open Charge Point Protocol) -laitteet ovat itsenäisiä ja vaativat jokainen oman verkkoyhteyden (kaapelilla tai SIM-kortilla). Ne soveltuvat paremmin julkisiin kohteisiin, kuten kauppakeskuksiin, joissa vapaus valita palveluntarjoaja on tärkeää.

    Myös useita OCPP-latauslaitteita on mahdollista ohjata eParking-operointipalvelulla.

  • eTolppa-järjestelmässä on sisäänrakennettu kuormanhallinta. Dynaaminen kuormanhallinta varmistaa, etteivät kohteen käytössä oleva maksimisähkökapasiteetti tai vaihekohtaiset virtarajat ylity. Näin sähköautojen lataaminen ja autojen lämmittäminen on turvallista. Tämän ansiosta eTolppa-järjestelmä voidaan lähes aina asentaa olemassa olevaan sähkökaapelointiin. 

  • eTolppa-järjestelmän käyttöönotossa on aloituskustannuksia, jotka kattavat asennuksen, laiteinvestoinnit ja käyttöönoton. Nämä kustannukset vaihtelevat kohteen asennuksen vaikeusasteen, olemassa olevan infrastruktuurin ja halutun lataustehon mukaan. Voit tutustua referenssikohteidemme toteutusesimerkkeihin: 

    Lisäksi eParking-järjestelmän käytössä on juoksevia kuluja, jotka määräytyvät pistokemäärän ja valitun palvelutason perusteella. Kuukausikustannukset ovat tyypillisesti noin 1–5 euroa pistoketta kohden.

  • Sähkön hinnan päättää kiinteistö. Sähkön hinnan lisäksi voidaan periä kiinteä tapahtuma- tai kuukausikohtainen maksu. Lisäksi on mahdollista asettaa eri hinnat lataukselle ja lämmitykselle. Voit tutusta yhteen hinnoitteluesimerkkiin täällä.

  • Kiinteistö päättää lämmityssähkön hinnan. Se voi olla sama tai edullisempi kuin lataussähkön hinta, tai sähkö voidaan tarjota veloituksetta. Lataussähkö on aina käytettävissä, mutta lämmityksen voi käynnistää vain alle +5°C asteen lämpötiloissa. Voit tutusta yhteen hinnoitteluesimerkkiin täällä.

  • eTolpassa on mahdollista ottaa käyttöön ekoajastus, jolloin lämmitysaika määräytyy ulkolämpötilan mukaan.

    eTolpan ekoajastus toimii seuraavasti:

    • +5 °C – lämmitysaika 30 min

    • 0 °C – lämmitysaika 60 min

    • -5 °C – lämmitysaika 90 min

    • -10 °C – lämmitysaika 120 min

    • -15 °C – lämmitysaika 150 min

    Perinteinen lämmitystolppa ajastaa lämmityksen oletuksellisesti aina kahdeksi tunniksi. Täten ekoajastus on kustannustehokkaampi ja ympäristöystävällisempi ajastusmuoto.

Etkö löytänyt vastausta? Ota yhteyttä asiantuntijoihimme.

Ota yhteyttä

Suunnittelija, haluatko kuulla lisää eParking-ratkaisuista?

Soita tai lähetä sähköpostia, niin sovitaan tapaaminen!

Call Button
Antti Hiekkanen /  Liiketoimintajohtaja, latauspalvelut

ANTTI HIEKKANEN
Liiketoimintajohtaja, latauspalvelut

+358 40 8208840
antti.hiekkanen@igl.fi